Fest (34)

Syfte:
Att se träning och tävling som en fest.



Så här gör du:
Se till att det är kul att gå till träning och tävling. Ta med en tårta, gör något annorlunda, berätta en rolig historia, spring baklänges eller vad tusan som helst. Nya situationer skärper hjärnan. Nya situationer som dessutom är roliga, är lättare för hjärnan att återskapa.


Hur märks effekten?
Träningen kommer att bli roligare. Det leder till att det blir roligare att tävla.


Författarnas kommentar:
Ser du träning och tävling som något nödvändigt ont som måste till för att du senare ska kunna må bra? Problemet är då att hjärnan påverkas av det här sättet att tänka, förstärker den negativa känslan (omedvetet eller medvetet) och risken är att det aldrig blir någon fest. Konsekvensen blir att det sällan känns bra och resultaten uteblir. Onödigt, eller hur?

Ett sätt att bli bra själv är att skapa förutsättningar för någon man bryr sig om att också lyckas. När gjorde du någon bra senast?


Reflektera:
Hur ofta ser du träning och tävling som ”fest”? Vad finns det för festutrymme i din idrott?







Om företaget
Rådgivning
Föreläsningar
Böcker
Prestationstips
Om Johan Plate
Aktuellt
Kontakt
Balans(j)akten Sans & Balans Knopp & Kropp Lek med tanken Mental rådgivning 103 mentala metoder Prestationspsykologi i praktiken 3 i 1 Vad händer när det vänder Idrottspsykologi Leda utan leda Möta motstånd Topp & Bredd