Mental time-out (nr 33)

Syfte:
Att bryta ett mönster, ofta ett negativt mönster. Genom att ta en paus kan du skapa det lugn och den eftertanke som behövs för den goda prestationen.



Så här gör du:
Ta en time-out med jämna mellanrum under träning och mellan tävlingar och matcher. Se till att den blir mental i meningen att du för bort tanken från den pågående prestationen. På det sättet kan du få en stunds ro och dessutom perspektiv på exempelvis matchen. Använd gärna någon rutin eller tyst signal för att kroppen ska förstå att nu kommer det ett avbrott från pågående prestation. Om möjligt, dra dig undan från tävlingsarenan.


Hur märks effekten?
Du kommer att märka att övningen har effekt, eftersom du kommer ut från timeouten fylld av energi och med nya perspektiv på prestationen. En sidoeffekt är ofta att motståndarna tappar rytmen eller att deras perioder av framgång bryts.


Författarnas kommentar:
Laborera med olika time-outs, i olika miljöer, med olika innehåll. Det finns tränare i lagidrotter som berättat roliga historier under time-outen och på det sättet både avlastat bördan hos egna laget, men också gjort motståndarna konfunderade.


Reflektera:
Ta time-outen bokstavligt! Time-out kan ju betyda ”tid ute” d v s du kanske som inomhusidrottare ska söka dig ut från idrottshallen, ut i friska luften med din time-out! Testa!





Om företaget
Rådgivning
Föreläsningar
Böcker
Prestationstips
Om Johan Plate
Aktuellt
Kontakt
Balans(j)akten Sans & Balans VarDags Prestation Lek med tanken Mental rådgivning 103 mentala metoder Prestationspsykologi i praktiken 3 i 1 Vad händer när det vänder Idrottspsykologi Leda utan leda Möta motstånd Topp & Bredd