Vecka 28
Försök har visat att de som lyckas oftast tar snabba beslut. Snabba beslut som de håller sig till. Den första känslan är ofta den rätta känslan. Uppmana dig själv att fatta snabbare beslut!

Vecka 27
Skapa en daglig "succé-ritual"! Se till att ha svar på åtminstone två/tre av nedanstående frågor. Svara innan du går ifrån hemmet på morgonen. Ta med dig svaren ut till träningen, arbetsdagen, tävlingen eller motsvarande!

Vecka 26
Fatta medvetna beslut! Om du vill ta aktiv del i att forma ditt framtida liv - börja idag med att fatta några nya beslut direkt. Fråga dig själv dessa tre frågor: 1) Vilka värderingar måste jag skaffa mig/ha för att kunna skapa en framgångsmiljö som ger mig bästa möjliga förhållanden att lyckas med min prestation? 2) Vad betyder mest för mig i livet? 3) Vad måste jag göra idag för att vara ännu bättre imorgon!

Vecka 25
"Attityd är allt!", "Människokroppen består av 65 % vatten - resten är inställning!". Känns typen av uttalanden igen? Ja tror nog du känner igen dem. Allt som oftast får man också bevis för att det är inställningen till prestationen som avgör kvaliteten på den samma. Om man bestämt sig för att det kommer att gå bra och att man tycker det ska bli roligt så har det sättet att tänka en tendens att bli verklighet. Jobba lite med din egen inställning till prestation! Se till att den så ofta som det är möjligt är inställd på att det ska gå bra och att det hela tiden finns möjligheter att lyckas.

Vecka 24
Våga utmana! Den som är rädd för att misslyckas kommer förmodligen att göra just det; misslyckas. Personligen tycker jag det är bättre att chansa med förnuft, än att med feghet som ledstjärna "köra på säkerhet" och bli femma. Hellre prestera i övre delen av sitt register än att puttra omkring på en nivå som ingen gläds åt. Kör så det ryker!

Vecka 23
Att njuta är ett sätt att gå vidare! Om du inte kan njuta av det du gör just nu kommer du hela tiden att leva kvar i ett tänkande fyllt av skuld. Skuldkänslor skapade av att du tyckte att du kunde utfört prestationen ännu bättre, genomfört tävlingen med än större fokus på uppgiften. De här gamla tankarna har en förmåga att ligga kvar och störa dina kommande prestationer. Se till att du "firar av" det du gjort och går vidare utan massor av barlast i den mentala ryggsäcken! Se till att njuta av idrottslivet varje dag.

Vecka 22
Samma tänkande som har fört dig dit du just nu befinner dig kommer inte att föra dig dit du vill komma! Att förändra oss är den största utmaningen. Många undviker att tänka nytt, alternativt tänker nytt försent med hänvisning till att det just nu går ganska bra… Det som skiljer det duktige från den mästerlige är att den mästerlige har förmågan att tänka nytt i tid. Hur är det med dig?

Vecka 21
En av definitionerna på succé är att leva på ett sådant sätt att man oftast känner stor förnöjsamhet och glädje. Man känner sällan att det finns saker som är för svåra eller för jobbiga. Genom att vara ett föredöme i detta avseende kommer man att smitta av sig på sin omgivning. Detta leder ofelbart till att du själv mår bättre och presterar bättre. Hur framgångsrik är du själv på att skapa klimat och miljöer där din omgivning mår bra?

Vecka 20
Sätt mål! Använd tio minuter varje dag till att sätta upp mål för de närmaste fyra dagarna. (Notera att du ska skriva ner dina korta mål i träningsdagboken eller din psykiska dagbok). Under det att du arbetar med denna mål-sättar-process ställ dig två frågor: Se till att ha kul! Låtsas att du är ett barn igen och är i ett stort varuhus mitt i julhandeln. Du sitter i knät på tomten och får önska dig vad du vill. Använd din fantasi och försök att återuppleva dina gamla minnen. Önska dig något! I detta tillstånd av upphetsning är ingenting för stort, ingenting för dyrt och allting är inom räckhåll… Ibland behövs sådana här övningar för att "komma loss" i tänket.







Om företaget
Rådgivning
Föreläsningar
Böcker
Prestationstips
Om Johan Plate
Aktuellt
Kontakt
Balans(j)akten Sans & Balans VarDags Prestation Lek med tanken Mental rådgivning 103 mentala metoder Prestationspsykologi i praktiken 3 i 1 Vad händer när det vänder Idrottspsykologi Leda utan leda Möta motstånd Topp & Bredd