Vecka 19
Hur använder du ditt språk? Fundera en stund på det. Använder du ofta ord och meningar som visar att du inte är beredd att vinna? Eller är det så att du inte är tillräckligt offensiv i ditt tänkande och att det avspeglar sig i dina allmänna uttalanden och inre samtal med dig själv? Försök att ändra på ditt sätt att uttrycka dig om det förhåller sig på det här viset. Tankar expanderar men har en tendens att "bita svansen av sig själv" om du kan använda ett språk som skapar öppningar och inte låsningar!

Vecka 18
Gör en lista på alla bra prestationer du utfört idag. Både idrottsliga och andra prestationer. Läs listan innan du går och lägger dig och njut av att du är duktig och värdefull!

Vecka 17
Om du inte är nöjd med något i din prestation bör du ändra på det. Alla förändringar kommer att enbart vara för stunden om du inte gör dig själv ensam ansvarig för förändringsarbetet. Ge dig själv följande uppmaningar; "-Jag måste förändra mig!", (Att tro att du kanske ska förändra dig leder ingen vart!). "- Jag måste förändra mig!", (Andra människor kan stötta mig men jag måste ta fullt ansvar själv!). "- Jag kan förändra mig!" (Jag har skapat den person jag är nu, alltså kan jag skapa mig som jag själv vill att jag ska vara!). "- Jag vill förändra mig!", (Jag är klok nog att se fördelarna!).

Vecka 16
Glädje ökar självkänslan, gör livet roligare att leva, och leder dessutom till att andra människor i din omgivning känner sig gladare. Att man är glad betyder inte att man är okritisk, hysterisk eller rädd för utmaningar. Glädje skapa balans, inte någon sorts illusion av att allt är rosenrött. Att skapa glädje är bara ett bevis på att du är mer intelligent än många andra eftersom du därmed har kraft att möta livet med en utmanande attityd vilket ger dig extra möjligheter att lyckas. De som alltid gråter har så många tårar i ansikten att de ofta inte ser alla möjligheter...

Vecka 15
Byt ut (eller lägg till) ett träningspass mot ett mentalt pass. Du ska göra/utgöra precis det du hade tänkt dig i praktiken fast nu inne huvudet. Se dom inre bilderna av alla de inslag i träningspasset som du skulle ha kört om det vore verklighet. Tankar expanderar och du vet ju att alla motoriska färdigheter måste ha en mental karta att följa innan de blir till verklig handling/rörelse. Testa ett par gånger!

Vecka 14
Alla högpresterare som lyckas använder medvetet ungefär samma formel för succé. Följ dessa fem enkla steg så kommer du att nå det du strävar efter:

Vecka 13
Ett sätt att bli bra själv är att skapa förutsättningar för någon man bryr sig om att också lyckas. När gjorde du någon bra senast?

Vecka 12
Det är fest! Hur ofta ser du träning och tävling som "fest"? Var ärlig! Är det inte ofta så att du ser det som något "nödvändigt ont" som måste till för att du senare kan må bra, eller hur? Problemet är bara att hjärnan påverkas av det här sättet att tänka, förstärker den negativa känslan (omedvetet eller medvetet ska vi låta vara osagt?!) och risken är att det aldrig blir någon fest. Konsekvensen blir att det sällan känns bra och resultaten uteblir. Tokigt eller hur! Se till att det är kul att gå till träning och tävling. Ta med en tårta, gör något annorlunda, spring baklänges eller vad tusan som helst. Nya situationer skärper hjärnan. Nya situationer som dessutom är roliga, är lättare för hjärnan att återskapa.

Vecka 11
Ställ dig följande frågor ofta. Svara och ta kontroll över dina egna uppsatta, inre regler.







Om företaget
Rådgivning
Föreläsningar
Böcker
Prestationstips
Om Johan Plate
Aktuellt
Kontakt
Balans(j)akten Sans & Balans VarDags Prestation Lek med tanken Mental rådgivning 103 mentala metoder Prestationspsykologi i praktiken 3 i 1 Vad händer när det vänder Idrottspsykologi Leda utan leda Möta motstånd Topp & Bredd