Vecka 14
Glädje ökar självkänslan, gör livet roligare att leva, och leder dessutom till att andra människor i din omgivning känner sig gladare. Att man är glad betyder inte att man är okritisk, hysterisk eller rädd för utmaningar. Glädje skapa balans, inte någon sorts illusion av att allt är rosenrött. Att skapa glädje är bara ett bevis på att du är mer intelligent än många andra eftersom du därmed har kraft att möta livet med en utmanande attityd vilket ger dig extra möjligheter att lyckas. De som alltid gråter har så många tårar i ansikten att de ofta inte ser alla möjligheter...

Vecka 13
Byt ut (eller lägg till) ett träningspass mot ett mentalt pass. Du ska göra/utgöra precis det du hade tänkt dig i praktiken fast nu inne huvudet. Se dom inre bilderna av alla de inslag i träningspasset som du skulle ha kört om det vore verklighet. Tankar expanderar och du vet ju att alla motoriska färdigheter måste ha en mental karta att följa innan de blir till verklig handling/rörelse. Testa ett par gånger!

Vecka 12
Alla högpresterare som lyckas använder medvetet ungefär samma formel för succé. Följ dessa fem enkla steg så kommer du att nå det du strävar efter:

Vecka 11
Ett sätt att bli bra själv är att skapa förutsättningar för någon man bryr sig om att också lyckas. När gjorde du någon bra senast?

Vecka 10
Det är fest! Hur ofta ser du träning och tävling som "fest"? Var ärlig! Är det inte ofta så att du ser det som något "nödvändigt ont" som måste till för att du senare kan må bra, eller hur? Problemet är bara att hjärnan påverkas av det här sättet att tänka, förstärker den negativa känslan (omedvetet eller medvetet ska vi låta vara osagt?!) och risken är att det aldrig blir någon fest. Konsekvensen blir att det sällan känns bra och resultaten uteblir. Tokigt eller hur! Se till att det är kul att gå till träning och tävling. Ta med en tårta, gör något annorlunda, spring baklänges eller vad tusan som helst. Nya situationer skärper hjärnan. Nya situationer som dessutom är roliga, är lättare för hjärnan att återskapa.

Vecka 9
Ställ dig följande frågor ofta. Svara och ta kontroll över dina egna uppsatta, inre regler.

Vecka 8
Närhelst du känner av en negativ, alternativt smärtsam känsla, gör följande:
1.) Notera vad du egentligen känner.
2.) Var glad över att du har känslor. Fatta att de finns till för att göra dig ännu mer prestationsbenägen.
3.) Bli nyfiken! Varför känner jag som jag känner? Behöver jag ändra på mig själv? Eller något i min omgivning?
4.) Dra dig gärna till minnes när du kände så här senast. Finns det några likheter mellan situationerna? Kan jag utnyttja mina positiva erfarenheter från tidigare?
5.) Bli tänd och agera! Gör något!

Vecka 7
Ändra synen på "negativa känslor". Försök förstå att alla känslor finns för att serva dig. Det gäller bara att tolka dem på rätt sätt. Det som du tidigare identifierade som negativa känslor är snarare en signal till dig att agera. Till exempel; om du känner dig frustrerad innebär det förmodligen att kroppen säger till dig att det skulle kunna vara bättre än det du just nu upplever. Detta är kroppens signal till dig att göra något åt situationen, och den signalen ska du vara tacksam för, annars skulle du inte fattat att de var något som var fel. Eller hur?! Från och med nu - identifierade den där "negativa känslan" som en signal för att agera och förändra situationen.

Vecka 6
Var ihärdig! Ibland måste du påminna dig själv om att det är "droppen som urholkar stenen". Det är inte säkert att du alls upplever effekterna av träningen/den nya metoden direkt. Men det är den som är mest ihärdig och som vågar försöka lite till som oftast vinner i slutänden. Den som vågar tro på att han är på rätt väg kan hålla stadig kurs även på en ganska tråkig transportsträcka. Den som är minsta osäker vinglar från sida till sida på vägen och har problem med både vägval, hastighet och slutmål. Detta kostar energi. Undvik onödigt energiläckage genom att vila i vetskapen att du är på rätt väg - Din väg.







Om företaget
Rådgivning
Föreläsningar
Böcker
Prestationstips
Om Johan Plate
Aktuellt
Kontakt
Balans(j)akten Sans & Balans VarDags Prestation Lek med tanken Mental rådgivning 103 mentala metoder Prestationspsykologi i praktiken 3 i 1 Vad händer när det vänder Idrottspsykologi Leda utan leda Möta motstånd Topp & Bredd