Vecka 5
Hur ofta är du närvarande? På riktigt? Se till att du lever i nuet och därmed presterar i nuet. Du får ej för ofta befinna dig på annan plats än där du ska prestera. Är det tävling så ska du vara där!

Vecka 4
Om du känner att något "håller dig tillbaka" eller att det kanske finns "en mur eller vägg" som hindrar din väg framåt, ta och notera vilka ord du använder för att beskriva det motståndet! Visst är det ofta så att själva ordvalet i säg kommer att hindra dig eftersom det föder så många negativa tankar! Ägna en stund till att fundera på varför du kallar hindren för det du gör. Namnge dina hjärnspöken och sätt hellre ett positivt namn på hindret än ett negativt. Det är nämligen svårt att bekämpa hinder om du inte vet vad de står för. Och eftersom du valde metaforen från början så kan du lätt ändra på den, eller hur! Att ändra synen på hindret/motståndet är första steget för att bryta detsamma.

Vecka 3
Att bryta mönster är viktigt! Det är påfallande ofta som "mönster och barriärbrytare" lyckas med det de tar sig för. Vilken/vilka barriärer har du brutit idag...

Vecka 2
Har du svårt att leva upp till dina egna löften till dig själv? Förmodligen har du då gjort saker & ting mer komplexa än de är. Du kanske tänker i termer av praktiska hinder; tidsbrist, ingen lust etc. När du däremot hanterar saker som du upplever roliga är de praktiska hindren inga problem. Med andra ord: skillnaden mellan det som du saknar motivation för och det som du tycker är roligt är bara sättet du förhåller dig till det. Om du förändrar ditt sätt att se på "tråkiga" saker så har du i samma stund ändrat ditt liv! Vad kan du ändra på i dag? Testa!

Vecka 1
Vad är det som skapar mästare/mästarinnor? Vinnarna är helt enkelt de som har fler positiva referenser, större erfarenhet kopplat till succé. Varje ny dag är ett tillfälle att skapa sådana här nya erfarenheter som kan hjälpa dig att må bättre, prestera bättre, ställa klokare frågor. Vilka sådana erfarenheter har du gjort idag? Skriv en liten lista!

Vecka 52
Min filosofi är "att döda monstret" när det är litet! Låt inte dina hjärnspöken leva länge. Du har en minut på dig att agera från det att den negativa tanken fötts. Det bästa tillfället att hantera en negativ tanke är precis när den formats i ditt huvud.

Vecka 51
För att få ett bra redskap att hantera en negativ känsla, kom ihåg den där gången du effektivt vände negativa känslor till positiva. Plocka upp bilden i huvudet och förstå att du kunde slå tankestopp och vända negativt till positivt. Ankra upp bilden på en central plats i ditt huvud så att du snabbt kan "se och känna" den. Hur gjorde du? Hur kändes det? Skriv ner dina känslor i punktform på ett papper och spara lappen.

Vecka 50
Har du stelnat? Gör du saker och ting på ungefär samma sätt som alltid gjort dem? En av livets stora gåvor är att vi människor kan fantisera och vänta oss saker om framtiden. Vi kan planera och i tanken skapa bilder av vad vi vill ska bli verklighet. Tänk en stund på hur tråkigt livet skulle te sig om allt var förutbestämt, alternativt du redan visste hur det skulle gestalta sig. Det fantastiska med livet är ju att det blixtsnabbt kan ta sig nya vägar och ge nya möjligheter. Av detta skäl måste du lära dig älska förändring för det är det enda vi tror oss veta är konstant! Känn ingen rädsla - njut av utmaningen istället!!

Vecka 49
Har du någon gång blivit djupt imponerad av någon talare? Reagerat på hur lätt han/hon finner orden och hur väl den känsla som talaren förmedlar beskriver din upplevelse. Ord har en enorm kraft att påverka hur vi uppfattar saker. Någon har sagt att "en vass tunga kan krossa ben". Stora statsmän har under alla tider påverkat människor och hela nationer med ord. Att det är på det här viset gör att du naturligtvis kan påverka din egen prestation genom att använda rätt ord. Fundera en stund på det språk du använder. Är det upplyftande och bra för självförtroendet eller tvärtom? Ändra på orden du använder i fall du märker att du på det sättet kan påverka ditt tänk positivt!







Om företaget
Rådgivning
Föreläsningar
Böcker
Prestationstips
Om Johan Plate
Aktuellt
Kontakt
Balans(j)akten Sans & Balans VarDags Prestation Lek med tanken Mental rådgivning 103 mentala metoder Prestationspsykologi i praktiken 3 i 1 Vad händer när det vänder Idrottspsykologi Leda utan leda Möta motstånd Topp & Bredd