Vecka 49
Har du någon gång blivit djupt imponerad av någon talare? Reagerat på hur lätt han/hon finner orden och hur väl den känsla som talaren förmedlar beskriver din upplevelse. Ord har en enorm kraft att påverka hur vi uppfattar saker. Någon har sagt att "en vass tunga kan krossa ben". Stora statsmän har under alla tider påverkat människor och hela nationer med ord. Att det är på det här viset gör att du naturligtvis kan påverka din egen prestation genom att använda rätt ord. Fundera en stund på det språk du använder. Är det upplyftande och bra för självförtroendet eller tvärtom? Ändra på orden du använder i fall du märker att du på det sättet kan påverka ditt tänk positivt!

Vecka 48
Låt känslan att ex springa fort utan aktiv ansträngning styra dig. Skriv upp på ett papper/i kalendern/dagboken när du gör detta. Försök också hitta förklaringar till varför det gick så bra i just det där loppet! Spara och titta tillbaka på inför varje tävling.

Vecka 47
Träna med tanke - tävla med känsla! När du tränar ska du hela tiden ha i tanken; "-Hur kan jag göra det här ännu bättre, hur kan jag ex. utveckla min löpning?". När du står på start; KÖR SÅ DET RYKER! och lämna över till hjärtat och känslan att springa. Tänk inte så mycket, utan låt kroppen göra jobbet. Har du tränat bra är det helt riskfritt eftersom kroppen kommer att utföra det din hjärna lärt den!

Vecka 46
Det finns ett effektivt sätt att bli av med prestationsångest! Det är att inse att det träningspass jag just nu kör eller den tävling jag just nu deltar i inte är hela världen. Njut nu och lämna över till kroppen att göra det kroppen är tränad att göra.

Vecka 45
Du är säker på vad du känner, eller hur? Du har lärt dig att tolka din egen kropps signaler. I varje stund kan du skapa eller ändra dina tankar. Den kraften har du! Så varför inte göra det? För många av oss människor är känslan "att må dåligt" eller "att vara nervös" naturlig och tillåten trots att vi ibland inte har någon egentlig anledning att må dåligt. Men kom ihåg att du inte behöver en ursäkt för att må bra! Du kan faktiskt bestämma dig för att må bra just nu av det enkla skälet att du lever, får göra det du tycker mest om, tillhör ex. ett bra landslag, får se stora delar av världen, får tävla, är frisk …
Du behöver inte ha någon speciell anledning att må bra - må bra istället!

Vecka 44
För att få bestående förändring i tänket är det bäst att göra så här: Belöna dig själv i speciella intervall. Till exempel; se till att du belönar dig själv var femte träningspass ("belöna" betyder här inte gräddtårta eller en helkväll på stan utan att du inför dig själv förstärker det du gjort ex vis tyst för dig själv konstaterar att det här var mycket bra gjort). Släng sedan in belöning slumpvis när du gjort något extra bra annars lär sig hjärnan snabbt intervallet; "var femte pass" och då blir det meningslöst.

Vecka 43
Gör en lista på trivsamma belöningar direkt efter att du genomfört en bra prestation eller en bra tävling. Se till att skapa en speciell atmosfär när du belönar dig själv (tänd ett ljus, var för dig själv eller liknande?!). Se till att du verkligen belönar dig och slarva inte över den här biten! Det är viktigt att du förstärker en bra prestation! Det lär sig hjärnan av.

Vecka 42
Har du stelnat? Gör du saker och ting på ungefär samma sätt som alltid gjort dem? En av livets stora gåvor är att vi människor kan fantisera och vänta oss saker om framtiden. Vi kan planera och i tanken skapa bilder av vad vi vill ska bli verklighet. Tänk en stund på hur tråkigt livet skulle te sig om allt var förutbestämt, alternativt du redan visste hur det skulle gestalta sig. Det fantastiska med livet är ju att det blixtsnabbt kan ta sig nya vägar och ge nya möjligheter. Av detta skäl måste du lära dig älska förändring för det är det enda vi tror oss veta är konstant! Känn ingen rädsla - njut av utmaningen istället!!

Vecka 41
En "fanatiker" är en person som fördubblar sina ansträngningar i samma ögonblick han/ hon inser att det är omöjligt att nå målet. Var lite fanatisk ibland! De personer som aldrig ger upp trots dåliga odds blir ofta förebilder att härma och efterlikna. De ger energi till alla dem som alltför tidigt och ofta helt i onödan ger upp en prestation som faktiskt var möjlig.







Om företaget
Rådgivning
Föreläsningar
Böcker
Prestationstips
Om Johan Plate
Aktuellt
Kontakt
Balans(j)akten Sans & Balans VarDags Prestation Lek med tanken Mental rådgivning 103 mentala metoder Prestationspsykologi i praktiken 3 i 1 Vad händer när det vänder Idrottspsykologi Leda utan leda Möta motstånd Topp & Bredd