Vecka 28
"Attityd är allt!", "Människokroppen består av 65 % vatten - resten är inställning!". Känns typen av uttalanden igen? Ja tror nog du känner igen dem. Allt som oftast får man också bevis för att det är inställningen till prestationen som avgör kvaliteten på den samma. Om man bestämt sig för att det kommer att gå bra och att man tycker det ska bli roligt så har det sättet att tänka en tendens att bli verklighet. Jobba lite med din egen inställning till prestation! Se till att den så ofta som det är möjligt är inställd på att det ska gå bra och att det hela tiden finns möjligheter att lyckas.

Vecka 27
Våga utmana! Den som är rädd för att misslyckas kommer förmodligen att göra just det; misslyckas. Personligen tycker jag det är bättre att chansa med förnuft, än att med feghet som ledstjärna "köra på säkerhet" och bli femma. Hellre prestera i övre delen av sitt register än att puttra omkring på en nivå som ingen gläds åt. Kör så det ryker!

Vecka 26
Att njuta är ett sätt att gå vidare! Om du inte kan njuta av det du gör just nu kommer du hela tiden att leva kvar i ett tänkande fyllt av skuld. Skuldkänslor skapade av att du tyckte att du kunde utfört prestationen ännu bättre, genomfört tävlingen med än större fokus på uppgiften. De här gamla tankarna har en förmåga att ligga kvar och störa dina kommande prestationer. Se till att du "firar av" det du gjort och går vidare utan massor av barlast i den mentala ryggsäcken! Se till att njuta av idrottslivet varje dag.

Vecka 25
Samma tänkande som har fört dig dit du just nu befinner dig kommer inte att föra dig dit du vill komma! Att förändra oss är den största utmaningen. Många undviker att tänka nytt, alternativt tänker nytt försent med hänvisning till att det just nu går ganska bra… Det som skiljer det duktige från den mästerlige är att den mästerlige har förmågan att tänka nytt i tid. Hur är det med dig?

Vecka 24
En av definitionerna på succé är att leva på ett sådant sätt att man oftast känner stor förnöjsamhet och glädje. Man känner sällan att det finns saker som är för svåra eller för jobbiga. Genom att vara ett föredöme i detta avseende kommer man att smitta av sig på sin omgivning. Detta leder ofelbart till att du själv mår bättre och presterar bättre. Hur framgångsrik är du själv på att skapa klimat och miljöer där din omgivning mår bra?

Vecka 23
Sätt mål! Använd tio minuter varje dag till att sätta upp mål för de närmaste fyra dagarna. (Notera att du ska skriva ner dina korta mål i träningsdagboken eller din psykiska dagbok). Under det att du arbetar med denna mål-sättar-process ställ dig två frågor: Se till att ha kul! Låtsas att du är ett barn igen och är i ett stort varuhus mitt i julhandeln. Du sitter i knät på tomten och får önska dig vad du vill. Använd din fantasi och försök att återuppleva dina gamla minnen. Önska dig något! I detta tillstånd av upphetsning är ingenting för stort, ingenting för dyrt och allting är inom räckhåll… Ibland behövs sådana här övningar för att "komma loss" i tänket.

Vecka 22
Hur använder du ditt språk? Fundera en stund på det. Använder du ofta ord och meningar som visar att du inte är beredd att vinna? Eller är det så att du inte är tillräckligt offensiv i ditt tänkande och att det avspeglar sig i dina allmänna uttalanden och inre samtal med dig själv? Försök att ändra på ditt sätt att uttrycka dig om det förhåller sig på det här viset. Tankar expanderar men har en tendens att "bita svansen av sig själv" om du kan använda ett språk som skapar öppningar och inte låsningar!

Vecka 21
Gör en lista på alla bra prestationer du utfört idag. Både idrottsliga och andra prestationer. Läs listan innan du går och lägger dig och njut av att du är duktig och värdefull!

Vecka 20
Om du inte är nöjd med något i din prestation bör du ändra på det. Alla förändringar kommer att enbart vara för stunden om du inte gör dig själv ensam ansvarig för förändringsarbetet. Ge dig själv följande uppmaningar; "-Jag måste förändra mig!", (Att tro att du kanske ska förändra dig leder ingen vart!). "- Jag måste förändra mig!", (Andra människor kan stötta mig men jag måste ta fullt ansvar själv!). "- Jag kan förändra mig!" (Jag har skapat den person jag är nu, alltså kan jag skapa mig som jag själv vill att jag ska vara!). "- Jag vill förändra mig!", (Jag är klok nog att se fördelarna!).







Om företaget
Rådgivning
Föreläsningar
Böcker
Prestationstips
Om Johan Plate
Aktuellt
Kontakt
Balans(j)akten Sans & Balans VarDags Prestation Lek med tanken Mental rådgivning 103 mentala metoder Prestationspsykologi i praktiken 3 i 1 Vad händer när det vänder Idrottspsykologi Leda utan leda Möta motstånd Topp & Bredd