PRESTATIONSTIPS

Vecka 41
För att få ett bra redskap att hantera en negativ känsla, kom ihåg den där gången du effektivt vände negativa känslor till positiva. Plocka upp bilden i huvudet och förstå att du kunde slå tankestopp och vända negativt till positivt. Ankra upp bilden på en central plats i ditt huvud så att du snabbt kan "se och känna" den. Hur gjorde du? Hur kändes det? Skriv ner dina känslor i punktform på ett papper och spara lappen.

Vecka 40
Har du någon gång blivit djupt imponerad av någon talare? Reagerat på hur lätt han/hon finner orden och hur väl den känsla som talaren förmedlar beskriver din upplevelse. Ord har en enorm kraft att påverka hur vi uppfattar saker. Någon har sagt att "en vass tunga kan krossa ben". Stora statsmän har under alla tider påverkat människor och hela nationer med ord. Att det är på det här viset gör att du naturligtvis kan påverka din egen prestation genom att använda rätt ord. Fundera en stund på det språk du använder. Är det upplyftande och bra för självförtroendet eller tvärtom? Ändra på orden du använder i fall du märker att du på det sättet kan påverka ditt tänk positivt!

Vecka 39
Låt känslan att ex springa fort utan aktiv ansträngning styra dig. Skriv upp på ett papper/i kalendern/dagboken när du gör detta. Försök också hitta förklaringar till varför det gick så bra i just det där loppet! Spara och titta tillbaka på inför varje tävling.

Vecka 38
Träna med tanke - tävla med känsla! När du tränar ska du hela tiden ha i tanken; "-Hur kan jag göra det här ännu bättre, hur kan jag ex. utveckla min löpning?". När du står på start; KÖR SÅ DET RYKER! och lämna över till hjärtat och känslan att springa. Tänk inte så mycket, utan låt kroppen göra jobbet. Har du tränat bra är det helt riskfritt eftersom kroppen kommer att utföra det din hjärna lärt den!

Vecka 37
Det finns ett effektivt sätt att bli av med prestationsångest! Det är att inse att det träningspass jag just nu kör eller den tävling jag just nu deltar i inte är hela världen. Njut nu och lämna över till kroppen att göra det kroppen är tränad att göra.

Vecka 36
Du är säker på vad du känner, eller hur? Du har lärt dig att tolka din egen kropps signaler. I varje stund kan du skapa eller ändra dina tankar. Den kraften har du! Så varför inte göra det? För många av oss människor är känslan "att må dåligt" eller "att vara nervös" naturlig och tillåten trots att vi ibland inte har någon egentlig anledning att må dåligt. Men kom ihåg att du inte behöver en ursäkt för att må bra! Du kan faktiskt bestämma dig för att må bra just nu av det enkla skälet att du lever, får göra det du tycker mest om, tillhör ex. ett bra landslag, får se stora delar av världen, får tävla, är frisk …
Du behöver inte ha någon speciell anledning att må bra - må bra istället!

Vecka 35
För att få bestående förändring i tänket är det bäst att göra så här: Belöna dig själv i speciella intervall. Till exempel; se till att du belönar dig själv var femte träningspass ("belöna" betyder här inte gräddtårta eller en helkväll på stan utan att du inför dig själv förstärker det du gjort ex vis tyst för dig själv konstaterar att det här var mycket bra gjort). Släng sedan in belöning slumpvis när du gjort något extra bra annars lär sig hjärnan snabbt intervallet; "var femte pass" och då blir det meningslöst.



Om företaget Rådgivning Föreläsningar Böcker Webshop Aktuellt Tips Om Johan Plate Kontakt